Förskollärarens roll och matematiken : Med avseende på språk, material och miljö

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Institutionen för kommunikation och information

Sammanfattning: Allt fler barn upplever skolmatematiken som ett svårt ämne, något som väcker tankar och reflektioner. Jag utgår från att det är viktigt att redan i förskolan förbereda ett arbetssätt så att barnens förståelse för matematik utvidgas. Syftet med min studie är att lyfta fram förskollärarens roll i arbetet med matematiken i förskolan. Jag har all anledning till att utgå från begreppen språk, material och miljö för att få vetskap om förskollärarens roll. Jag anser att dessa begrepp är så sammanhängande med varandra och tillsammans utgör grunden för allt lärande. Studien är kvalitativ och består huvudsakligen av observationer som metod.  Resultatet i undersökningen visar att förskollärarna i vardagen sätter ord på matematiska begrepp.  Genom material såsom dataspel, manuella spel, böcker, byggklossar, pärlplatta och även olika Montessorimaterial förbereder förskollärarna en stimulerande pedagogisk miljö för barnens matematikinlärning. Med hjälp av observationer följer förskollärarna barnen för att därmed utifrån barnens intresse och nyfikenhet arbeta vidare med barnens matematiska förståelse.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)