Genre som lärandeobjekt inom sångundervisningen. En studie över sångpedagogers syn på genre och dess funktion

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

Sammanfattning: Begreppet genre är centralt inom musikvärlden och inom musikundervisning. Således är detta ett begrepp vi behöver förhålla oss till. Syftet med studien är att ta reda på vilken funktion genre har i sångundervisningen och hur begreppet kan behandlas. Genre har en tydlig plats i styrdokumenten för sång och instrumentalundervisningen på det estetiska programmet. Därför är detta en intervjustudie med verksamma sångpedagoger på det estetiska programmet. Studien visar att genre har olika funktioner i sångundervisningen och används som ett pedagogiskt verktyg för att nå andra delar av undervisningen, som exempelvis sångtekniska moment eller texttolkning. Det finns också en strävan att presentera en genrebredd för eleverna. Denna genrebredd har inte bara det genrespecifika som syfte utan också exempelvis tekniskt kunnande och möjlighet till identitetsskapande. Av studien framkommer flera aspekter kring vad som avgör vilken genre ett stycke har, samt metoder för att instruera dessa aspekter. Dock finns det en övervikt på sångtekniska aspekter både i litteraturen och i resultatet av denna studie. Det verkar finnas ett stort teknikfokus i sångundervisningen och sångteknik verkar hänga ihop med genre och genreideal. I arbetet med styrdokumenten finns det på samtliga skolor i studien ett kollegialt samarbete i stor utsträckning. Detta samarbete kretsar dock mycket kring elevprestationer och bedömning. En utveckling av detta arbete skulle kunna leda till en samsyn kring lärandeobjektet genre och att det läggs ett större fokus vid översättningen från styrdokumenten till undervisningsinnehåll.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)