Elevers förutsättningar för lärandet- en studie kring hur elever lär i en skola i Sverige och en i Kenya.

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

Författare: Anna Hedén; Sara Karlsson; [2009]

Nyckelord: Lärandet; Sverige; Kenya; skolan; styrdokument och;

Sammanfattning: Sammanfattning:Syfte: Vi vill undersöka uppfattningar om vad elever skall/bör lära sig i en skola i Sverige och en i Kenya. Samthur omgivningen, de gällande styrdokumenten och pedagogernas inställning påverkar elevernas lärande.Huvudfrågor: Vad kännetecknar respektive lands skolpolitik och syn på skolgång? Vad säger de centralastyrdokumenten om elevers lärande och utveckling? Hur resonerar respektive skolas personal och elever kringskola, skolgång, lärande och utveckling?Metod: Denna studie har gjorts med hjälp av en fältstudie i en skola i Partille; Sverige och en skola i massai-bynEnkokidongoi; Kenya. Under fältstudien har intervjuer och observationer med elever och pedagoger gjorts. Istudien ingår även en litteraturstudie på hur skolan i de bägge länderna vuxit fram och formats historisk ochländernas olika skolpolitik.Resultat: I vårt arbete har vi kommit fram till att det finns vissa likheter men även vissa skillnad mellan ländernagällande förutsättningarna för lärandet. I Kenya använder man fortfarande aga som ett bestraffningssystemmedan man i Sverige slutade med det på 1950 talet. Det behavioristiska synsättet finns fortfarande kvar i denkenyanska skolan men pedagogerna strävar efter att arbeta mer enligt det sociokulturella synsättet. Just dettasociokulturella synsättet arbetas det redan mesta dels efter i den Svenska skolan. När det gäller styrdokumentenså har båda länderna gemensamt att de har olika, det finns dock en skillnad. I Kenya finns olika läroplaner i deolika ämnena, medan i Sverige så är det vilket år i skolan som eleven går som avgör vilken läroplan de utgårifrån.Relevans för läraryrket: Vi tycker detta är en viktig studie som vi kommer att ha stor användning av i vårframtida roll som pedagoger. Denna fältstudie som vi har genomfört i två skilda länder har gett oss ytterliggareett perspektiv på hur olika elevers förutsättningar kan vara. Sverige blir mer och mer månkulturellt så vi tror attdetta arbete delvis kan öka får förståelse på det planet. Men den vikigaste kunskapen som vi tar med oss är attförutsättningarna kan se väldigt olika ut. Därför är det viktigt att vi tar hänsyn till de när vi möter vårakommande elever i skolan.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)