Nudging för hållbara val - Kan nudging minska den klimatbelastande mjölkkonsumtionen?

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för nationalekonomi med statistik

Sammanfattning: Uppsatsen bygger på en empirisk studie i linje med regeringens ambitioner kring en ökad stimulans av hållbar konsumtion. Syftet med studien är att undersöka om man med hjälp av nudging kan minska den miljöbelastande mjölkkonsumtionen genom att knuffa mot det bättre alternativet havredryck. Nudging frångår neoklassiska ekonomiska antaganden kring att människan agerar fullt rationellt i sina beslutstaganden. Människan tenderar att ha en högre diskonteringsfaktor på kort sikt jämfört med på lång sikt och agerar ofta under bunden rationalitet. Nudging skulle således kunna öka välbefinnandet för människor i situationer där de inte har fullständig information alternativt är begränsade av sin kognitiva förmåga. Experiment utfördes under tre veckor på tre olika företag. På måndagen, undersökningens andra vecka introducerades en skylt med upplysning om skillnaden i CO2e-utsläpp på två av företagen. Ingen signifikant ökning i efterfrågan av havredryck kunde påvisas inom dessa företag. Genom Mann-Whitney U-test kunde dock en signifikant skillnad påvisas vid jämförelse mellan företag C och kontrollföretag A. Resultatet bör tolkas med försiktighet då effekten av nudging är kontextberoende och skillnader finns mellan företagen. En efterkontroll tyder på att en varaktig beteendeförändring har uppnåtts på företag C.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)