Ungdomars tankar kring kränkningar på sociala medier. Sex- och samlevnadsundervisning och ungdomsmottagningens roll

Detta är en Magister-uppsats från

Sammanfattning: Introduktion. Nätmobbning, kränkande handlingar och sexuella trakasserier är ett ofta förekommande fenomen på sociala medier, särskilt bland ungdomar. Det kan ge allvarliga konsekvenser i form av psykisk ohälsa. Barnmorskor och övriga professionella som kommer i kontakt med unga individer behöver kunskap om deras unika livsvärld för att kunna möta deras behov av stöd. Syftet med studien var att beskriva ungdomarnas tankar kring fenomenet kränkningar på sociala medier samt sex- och samlevnadsundervisningen och ungdomsmottagningens roll i relation till det. Metod. Två fokusgruppsintervjuer genomfördes på en gymnasieskola i en västsvensk kommun med en flick- respektive en pojkgrupp. Intervjuerna spelades in, transkriberades och analyserades därefter med fenomenologisk ansats. Resultat. Samtliga deltagande ungdomar hade blivit utsatta för kränkningar på internet. Det framkom dock en förhöjd toleransnivå gentemot kränkande handlingar bland båda fokusgrupperna. Ungdomarna beskrev genomgående dåliga erfarenheter av sex- och samlevnadsundervisningen. Vid en negativ upplevelse på internet angav de sina vänner som främsta källa för stöd, då de upplever att vuxna inte förstår dem. Barnmorskans roll på ungdomsmottagningen var reducerad till att endast administrera preventivmedel och att sköta provtagningar. Diskussion. Utfallet av denna studie bekräftar tidigare forskning som slår fast ett samband mellan anonymitet och utövandet av kränkningar. Ett riktat samarbete mellan skola och ungdomsmottagning föreslås för att främja ungdomarnas sexuella och reproduktiva hälsa.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)