Nya Tider för Bokmässan - En fallstudie om clicktivism i organisationskriser

Detta är en Master-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

Sammanfattning: Den här studien syftar till att undersöka, diskuterar och problematiserar hur politiska nätaktivister, så kallade clicktivister, mobiliserar och kommunicerar under en organisationskris. Studien tar sin utgångspunkt i fallet Bokmässan. Organisationens Facebooksida blev en plats för intensiv debatt när det blev känt att den högerpopulistiska tidningen Nya Tider skulle delta på mässan. Studien undersöker de diskurser som produceras av clicktivisterna i krisen via en kombination av kriskommunikationsteorin om den retoriska arenan och Faircloughs kritiska diskursanalys. Resultatet visar att clicktivisterna framställde krisen som en kamp om yttrandefrihet där den hegemoniska makten i form av vänstern, media och etablissemanget fungerar som en förtryckande makt. Majoriteten av diskurserna utgår från en högerpopulistisk idévärld. Fallet visar att clicktivister med en populistisk agenda kan använda organisationskriser för att lyfta fram sin världsbild. Resultatet visar att populism och clicktivism kombinerat potentiellt kan utgöra ett orosmoment för demokratin och det öppna samhället.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)