Konsten att strula till ett universitet - En studie om förändringsprocesser inom den högre utbildningen

Detta är en L2-uppsats från Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionen

Sammanfattning: Uppsatsen behandlar de förändringsprocesser som skett inom den högre utbildningen och i samhället de senaste decennierna. Utifrån begrepp som bildning, anställningsbarhet, globaliseringsdiskurs och granskningssamhället undersöks universitetet i Sverige förr och idag. Den grundläggande tesen är att vi måste förstå dagens situation med utgångspunkt ur de samhälleliga förändringar som tog vid med början i 70-talet och fram till idag. Ett försök att skissera ett alternativ till dagens universitet görs också mot bakgrund av analysen. Slutsatsen är att vi genomgått ett paradigmskifte, från en klassisk till en globaliserad diskurs vilket på ett grundläggande sätt förändrat universitetens funktion i samhället då de orienterats närmare arbetsmarknaden och dess behov. Detta som ett resultat av produktionsstrukturens förändringar där kunskapsproduktionen fått en central roll för fortsatt konkurrenskraft och tillväxt i en globaliserad och konkurrensutsatt värld. Det finns dock utrymme för alternativa vägar även om strukturerna sätter gränser.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)