Resecentrum Svaneberg - En fallstudie om hur ett nytt stationsläge i Kalmar skulle påverka kollektivtrafiken
Sammanfattning: Bilberoende i medelstora svenska städer är ofta väl utbrett vilket sätter press på tätortens trafik samt vägnät. Att få fler människor att välja kollektivtrafik ses ofta som en lösning på delar av detta problem. I denna uppsats ämnar vi därför att undersöka vilka effekter en förbättrad kollektivtrafik kan ge. Uppsatsen utgörs av en fallstudie i Kalmar där det finns idéer på att bygga ett nytt resecentrum strax utanför stadskärnan. Detta på grund av att dagens tågstation stundtals präglas av trängsel och problem med bomfällningar längs en enkelspårig sträcka genom Kalmar. Studiens syfte är därmed att undersöka hur Kalmar och dess region skulle påverkas ifall ett nytt resecentrum skulle byggas utanför staden. Genom intervjuer med flertalet direkt påverkade aktörer och granskning av offentliga rapporter skapar vi oss en bild av problembilden i Kalmar vilken sedan mynnar ut i en analys kring olika lösningar som skulle passa stadens trafiksystem. Vi har funnit att ett nytt resecentrum kan gynna staden på flera vis med lösningar för persontransporter. Det viktigaste för att ett perifert resecentrum skall fungera är ett tillräckligt stort reseunderlag och att resan ut till platsen inifrån stadskärnan är effektiv. Bus Rapid Transit och Duospårväg är två av lösningarna som kan underlätta för transport till och från resecentrumet men även regionala och lokala resor. Till syvende och sist är det en helhetslösning för kollektivtrafik och försvårande för bilister som kan utgöra en effektiv metod för att få fler att välja kollektivtrafik och därmed skapa underlag för ett nytt resecentrum.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)