Litteracitet i förskolan: en studie om lärandemiljöns
betydelse för läs- och skrivinlärning i förskolan
Sammanfattning: Syftet med studien var att utveckla kunskap om hur pedagogerna skapar
lärandetillfällen för barn att erövra litteracitet i förskolan. Syftet var
också att synliggöra och jämföra två olika lärandemiljöer, den ena är
utformad med stöd av förskolepedagogiken och den andra i kombination med
denna och Tragetons metod ”Att skriva sig till läsning”. I bakgrunden
åskådliggjorde vi hur förskolans olika styrdokument sett ut historiskt och
hur den grundläggande läs- och skrivinlärningen förändrats fram till i dag.
Denna kvalitativa studie baserades på intervjuer med fyra förskollärare ur
de två olika undersökningsgrupperna. Dessutom intervjuades åtta barn från
de olika lärandemiljöerna för att framhålla barnens syn och uppfattning på
erövrandet av litteracitet. Resultatet visar en viss skillnad mellan de två
olika lärandemiljöerna när det gäller förskollärarnas uppfattning och
medvetenhet om läs- och skrivinlärning. En tydlig skillnad i hur
pedagogerna i de olika miljöerna skapar möjligheter för barnens erövrande
av litteracitet är en slutsats som framkommer. Dessutom visar resultatet
olikheter i barnens syn på sin egen läs- och skrivprocess men alla barnen i
studien visar intresse att vilja lära sig att skriva och läsa.
KLICKA HÄR FÖR ATT SE UPPSATSEN I FULLTEXT. (PDF-format)