Blir vi mer fördomsfulla av högerpopulistisk reklam? : En experimentell studie om kopplingen mellan attityder och högerpopulistisk tv-reklam

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Statsvetenskapliga institutionen

Sammanfattning: Följande uppsats undersöker om högerpopulistisk tv-reklam påverkar våra explicita och implicita attityder mot invandrare. Uppsatsen undersöker också om ett personlighetsdrag, neuroticism, gör oss mer känsliga för högerpopulistisk tv-reklam. Ytterst lite forskning har gjorts på området, och studien är den första som undersöker om högerpopulistisk tv-reklam påverkar våra implicita attityder. Studien använder sig av ett experimentellt upplägg. Studieresultaten visar att implicita attityder, men inte explicita, påverkas av exponering. Neuroticism hade ingen inverkan. Resultaten visar vidare att exponering minskar våra negativa implicita attityder mot invandrare, vilket går emot tidigare forskning på området. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)