Kollektivt lärande och ledarskapets påverkan : En kvalitativ studie kring kollektivt lärande på en arbetsplats där medarbetarna arbetar självständigt

Detta är en Kandidat-uppsats från Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

Sammanfattning: Många forskare har under flera års tid studerat fenomenet kollektivt lärande och ännu fler harstuderat ledarskap. Syftet med denna studie är att bidra med kunskap om den kollektivalärprocessen i en organisation där medarbetarna arbetar relativt självständigt. Syftet är även attsynliggöra relationen mellan det kollektiva lärandet och ledarskapets påverkan.Frågeställningarna lyder därför: Hur ser den kollektiva lärprocessen ut för medarbetarna i enorganisation där medarbetarna arbetar självständigt? Hur skapar chefen förutsättningar för detkollektiva lärandet i arbetsgruppen på en arbetsplats där medarbetarna arbetar självständigt? Vihar genomfört en fallstudie och använt oss av en kvalitativ forskningsmetod där vi genomförtåtta semistrukturerade intervjuer samt två observationer av avdelningsmöten. Intervjuerna harvarit uppdelade på två avdelningar där vi för varje avdelning har genomfört fyra intervjuer varaven har varit med avdelningschefen. Forskningsresultaten visar att medarbetarna på dennaarbetsplats lär kollektivt till viss grad, trots att de arbetar relativt självständigt. Våra slutsatservisar också på att det tycks finnas en relation mellan chefens ledarskap och medarbetarnaskollektiva lärande. De båda cheferna påverkar således det kollektiva lärandet men på olika sätt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)