Myten om Väst

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskap

Sammanfattning: Studien har syftat till att utifrån ett intersektionellt perspektiv analysera läromedlet Hem- och konsumentkunskap åk 7-9 av Sjöholm, Hjalmarsson, Arvidsson, Hedelin & Olofsson (2011). Analysens målsättning har varit att lyfta vilka värden och normer som konstrueras och förmedlas genom läromedlet. Vidare har dessa normer och värden diskuterats mot dem som tillskrivs i läroplanen. Metoden har varit en kvalitativ textanalys med en kritisk diskursanalytisk ansats. De diskurser som förekommit har beskrivits i de sex mytbildningarna Myten om det västerländska idealet, Myten om det sekulariserade och protestantiska Sverige, Myten om det jämställda Sverige, Myten om ett kulturellt homogent Sverige, Myten om medelklass-Sverige och Myten om Väst. Myterna symboliserar de förställningar som har framkommit genom dikotomierna Vi och dom, Majoritet och minoritet, Individ och kollektiv, Ordning och kaos, Utveckling och misär. Dikotomierna har använts som analysverktyg för att belysa det maktförhållande där det ena görs överordnad det andra. Maktförhållandet har möjliggjort ett synliggörande av de diskurser i läromedlet där rasism, nationalism och klasskillnader existerar och bibehåller sin hegemoniska ställning. Denna hegemoniska ställning är dominant och görs därför till allmängiltig norm för vad som anses vara det eftersträvansvärda beteendet och idealet. Läromedlet konstruerar således bilden av ett Sverige och Väst som norm och rättesnöre för resterande delen av mänskligheten. Individualismen förstärks genom att ansvaret för livsstil, jämställdhet, ekonomi och globalisering läggs på individen. De normer och värden som framkommer samstämmer inte med de värden om människolivets okränkbarhet, jämställdhet och solidaritet som tillskrivs i läroplanen för svenska skolan. Studien tillför ett normkritiskt förhållningssätt som är en avgörande kunskap för lärare inom ämnet hem- och konsumentkunskap. Uppsatsen kan även berika hela den svenska skolan eftersom den ämnar att bidra med ökad förståelse för hur en skola kan skapas som är till för alla.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)