Läromedel ur ett jämställdhetsperspektiv : En kvalitativ bildanalys gällande representationen och framställningen av män samt kvinnor i svenska läromedel för psykologiämnet på gymnasienivå

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)

Sammanfattning: Ett av skolans uppdrag är att aktivt motverka traditionella könsmönster, där varje lärare är ansvarig för sin undervisning och att den präglas av ett jämställdhetsperspektiv. Till sin hjälp använder sig lärare ofta av olika typer av läromedel, vilket ställer höga krav på att dessa inte reproducerar traditionella föreställningar om manligt och kvinnligt. Därmed behövs en kartläggning av läromedlens framställning av män och kvinnor. Syftet med denna studie var att undersöka i hur stor utsträckning män och kvinnor representeras på bild, samt i vilka sammanhang som de representeras. Detta gjordes genom en kvalitativ samt polariserande bildanalys. Undersökningen utgick från ett icke-slumpmässigt bekvämlighetsurval av sex stycken svenska läromedel i psykologi för gymnasienivå. Resultaten visade att det finns stora skillnader i manlig och kvinnlig representation inom, samt mellan läromedel, men att kvinnor generellt sett representeras lite mer än män i de undersökta läromedlen. Däremot framställs ofta män och kvinnor utifrån sina könskodade attribut, även om det är vanligare att kvinnor framställs i enlighet med de manliga attributen – än tvärtom. Dock var skillnaderna i många fall, små.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)