Utveckling av hjulupphängningssystem till ett trehjuligt fordon

Detta är en M1-uppsats från Mälardalens högskola/Akademin för innovation, design och teknik

Författare: Tomislav Veleckovik; [2016]

Nyckelord: Trehjuling; hjulupphängning;

Sammanfattning: Detta examensarbete ingår inom ämnet produktutveckling – konstruktion. Arbetet har utförts i egen regi och omfattar 15 högskolepoäng på C-nivå. Det har utförts på halvfart under februari-maj på Mälardalens Högskola. Syftet med arbetet är att undersöka vilka effekter övergången från fyra till trehjul har på ett fordon och hur eventuella negativa effekter kan minimeras. Fordonet i fråga är en så kallad ”Locost” som är namnet på amatörbyggda bilarbaserade på Lotus 7. Resultatet från detta arbete är tänkt att utföra grundentill fortsatt arbete med vidareutveckling av ett trehjuligt Locost. Arbetet påbörjas med informationsinsamling och sammanställning av defordonsparametrar som behövs för de analyser som ska utföras. Med hjälp avden insamlade informationen utförs jämförelser mellan det fyrhjuliga och dettrehjuliga fordonet som visar att det finns skillnader mellan de två fordonen. Det trehjuliga fordonet uppvisar bland annat en större vältrisk och sämreaccelerationsförmåga. Därefter undersöks huruvida de negativa effekterna kanminimeras genom hjulupphängningssystemets konstruktion med hänsyn tillde paketerings- och övriga krav som ställs på systemet. Arbetet avslutas medett förslag på hur systemet kan konstrueras.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)