En legitim miljökommunikation?

Detta är en Kandidat-uppsats från Malmö högskola/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

Sammanfattning: Människors konsumtionsmönster och kostvanor påverkar miljön på många olika sättoch då jordens population växer samtidigt som efterfrågan på mer miljöbelastandelivsmedel ökar, är det viktigare än någonsin att de företag som tillhandahållermiljösmarta alternativ, har verktyg för att kommunicera sina produkters miljövärdentill sina konsumenter. Syftet med denna studie var att med kvalitativa intervjuerundersöka hur den miljöinformation som företaget Oatly kommunicerar på sinaprodukter och i sin marknadsföring upplevs av konsumenter och av personer medexpertkunskap inom miljö och kommunikation. Resultatet visar att konsumenterupplever Oatly som ett miljövänligt företag men att de har svårt att förklara varför ochatt det på grund av en bristande miljökommunikation finns en känsla av att derasuppfattning är ogrundad. Även experterna som medverkade i studien efterlyser enökad miljökommunikation för att legitimera företaget, dess verksamhet och derasprodukter gentemot sina intressenter och föreslår att Oatly utvecklar enmålgruppsanpassad miljökommunikation på flera nivåer.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)