Sjuksköterskornas upplevelser av att vårda patienter med hjälp av tolk - en litteraturstudie

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

Sammanfattning: Bakgrund: Språkbarriärer kan uppstå vid vård av patienter som inte talar samma språk som vårdpersonalen, och har visat sig leda till en försämrad hälsa samt en hotad patientsäkerhet i denna patientgrupp. Kommunikation är en förutsättning för att en patient- sjuksköterskerelation ska kunna uppstå. Att anlita tolkar skulle kunna vara ett sätt att överbrygga dessa språkbarriärer och det är därför av intresse att belysa sjuksköterskornas upplevelser av att arbeta med en auktoriserad tolk. Syfte: Att utforska sjuksköterskornas upplevelser av att vårda patienter som inte talar samma språk som personal med hjälp av tolk. Metod: En litteraturstudie som baserades på 12 vetenskapliga originalartiklar med både kvalitativa och kvantitativa ansats. Artiklarnas resultat analyserades och presenterades under lämpliga kategorier. Resultat: Vid granskningen av studiernas resultat framträdde två huvudkategorier: Positiva aspekter vid användandet av tolktjänster och Svårigheter vid användandet av tolktjänster. En auktoriserad tolk ansågs vara en viktig länk till patienten och nödvändig för att sjuksköterskan skulle kunna bilda en relation. En tolks närvaro höjde enligt sjuksköterskor och vårdpersonalen vårdkvaliteten. Samtidigt upplevdes en del svårigheter som kunde påverka samarbetet med patienten och tolken negativt. Faktorer som nämns är till exempel tolkens egenskaper, tolkens beteenden, tidsbrist, patienternas oro över tolkens tystnadsplikt samt svårigheter att bilda en relation till patienten. Slutsats: Tolken är nödvändig för en god vårdkvalitet trots att det kan finnas svårigheter vid arbetet med tolkar. I framtiden behövs det mer forskning om hur just sjuksköterskor upplever arbetet med tolkar och vilka konkreta åtgärder som kan vidtas för att överbrygga de svårigheter som framkom i detta examensarbete.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)