Mediebilden av Sverige i USA : En kritisk diskursanalys av den förmedlade bilden avSverige i New York Times och Washington Post

Detta är en Kandidat-uppsats från Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation

Sammanfattning: I denna studie undersöktes den internationella image av Sverige som förmedlats i tryckta medier i USA. Syftet med arbetet var att undersöka hur imagen av Sverige förmedlas i amerikanska medier samt hur den uppfattas av medborgare från USA i Sverige. För att besvara frågeställningarna undersöktes och analyserades mediebilden av Sverige i Washington Post och New York Times genom användningen av kritisk diskursanalys. Urvalet för artiklarna genomfördes med hjälp av ”diskursiva ögonblick” vilket innebär att författarna identifierar specifika datum där politiska händelser eller andra faktorer har påverkat diskursen i media. Genom kritisk diskursanalys av artiklarna identifierades hur Sverige förmedlades och representerades, därefter kodades varje artikel in, utifrån sitt innehåll, i sex olika kategorier, däribland politik och kriminalitet. Utöver det så genomfördes även en intervjustudie med två medborgare från USA som befann sig i Sverige, vilka kallas för ”ambassadörer för bilden av Sverige i USA” i studiens gång (i detta arbetet endast ambassadörer). Slutligen genomfördes en kompletterande expertintervju med Henrik Selin, chef på Svenska Institutets avdelning för Interkulturell Dialog, för att få ytterligare ett perspektiv kring imagen av Sverige.Den tidigare forskning som har analyserats och använts i arbetet har identifierat länders ”image” som ett mentalt nätverk. Att imagen av ett land kan anta formen av att fisknät, där många olika händelser och åsikter blandas samman och därefter utkristalliseras en enhetlig image av ett land hos varje enskild individ. Dessutom framkom det att imagen av länder hos individer till viss del formas av vad media rapporterar, vilket i sin tur har en påverkan på viljan att besöka länderna som uppmärksammats i media. Genom den kritiska diskursanalysen och de diskursiva ögonblick som använts kom det fram att Sverige i stort sett förmedlas på ett neutralt och professionellt sätt och när det är vinklat är det mestadels en positiv framtoning. Under de diskursiva ögonblick som analyserats, rapporterades det mycket om politiska ämnen samt kriminalitet kopplat till Sverige. Genom den intervjustudie som gjordes med Henrik Selin framkom det att individer, generellt sett, inte har en tydlig image av Sverige, utan bilden är splittrad. Detta framkom även av de ambassadörer som intervjuades. De tog upp att det finns en slags ”informationsbubbla” om Sverige som upprepas, med information som samtidigt kan uppfattas som utdaterad. I undersökningen kom det fram att imagen av Sverige i Washington Post och New York Times, samt hos de ambassadörer som intervjuats, är neutral. Det visade sig även att journalister i de undersökta tidningarna vanligen har intagit en defensiv ställning till Sveriges fördel, där Sverige ofta, i jämförelse med USA och andra länder, ses i positiv synvinkel och som en förebild.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)