Varumärkesidentiteten i förändring : En studie om förändringsprocessen av ett varumärkes identitet.

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring (MF)

Sammanfattning: Syfte Syftet med detta arbete är att undersöka och klarlägga orsaker till och effekter av förändring av ett varumärkes identitet.   Forskningsfrågor Vilken betydelse har varumärkets identitet, som en del av utvecklingen av företaget? Vad kan styra och påverka identiteten?   Metod Studien utförs genom en kvalitativ metod. Studien har en deduktiv ansats med vissa induktiva inslag. För att samla in empiri intervjuades fem respondenter med befattningar som berör varumärket har intervjuats för att få reda på deras syn på varumärkesidentiteten och varför den förändras. Intervjuguiden utgick från redan existerande teorirer. Med stöd från författare som Arvidsson (2006), Wheeler (2013) och Kapferer (2012) påvisar vi inledningsvis i studien vikten vid varumärkesidentitet och att organisationer idag lägger ner tid och resurser för att bearbeta fram en stark sådan för att skapa konkurrenskraft på marknaden.   Slutsats Resultatet av denna studie påvisar att det finns olika orsaker till varför en organisation väljer att förändra sin varumärkesidentitet, och även att det föds olika effekterna ur det. En orsak är att en organisation inte är tillräckligt stabil internt, och att dess ledning därför vill öka motivation och lojalitet inom organisationen och skapa en tydligare riktning i verksamheten. En annan orsak är att reducera splittringen av varumärkets image och identitet för att öka effektiviteten i företagets positionering, targeting och marknadsföring på marknaden. Det kan även bero på påtryckningar från omvärlden i form av konkurrens eller andra faktorer som tvingar en organisation att arbeta med sin varumärkesidentitet för att inte förlora sin position på marknaden. Studien visar även på att förändringar av varumärkesidentiteten är resultatbaserade.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)