Stress på förskolan

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

Sammanfattning: Syftet med studien är att undersöka hur personalen på förskolan upplever sin arbetsmiljö och vilka faktorer som kan leda till stress. Utifrån syftet framställdes frågeställningar som besvaras ur personalens perspektiv kring deras upplevelse av stress i förskoleverksamheten. I studien används teorier kring hantering av stress, coping och problemstilar. Återhämtningen är en teori som kommer finnas med för att förklara vikten av vila och hur bristen av vila kan leda till stress. Tidigare forskning kring ämnet stress ute i verksamheten kommer finnas med för att visa på betydelsen av studien. Då det inte existerar mycket forskning kring stress bland förskolepersonal i Sverige men internationell forskning visar på hur vanligt stress är förekommande. Val av metod för studien har varit observationer av arbetsmiljö, som legat grund för intervjuerna med personalen på två förskolor. I resultatet analyseras det kring vad personalen upplever som stressgivande, vilka fysiska påfrestningar som finns, den psykosociala påfrestningen och hur viktig tiden för återhämtning är. Det diskuteras sedan fram i slutsatsen att den psykosociala påfrestningen är det som upplevs som mest stressgivande.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)