Förväntningsgap i medelstora företag : -Existens eller obefintligt?

Detta är en Kandidat-uppsats från Företagsekonomiska institutionen

Författare: Anna-maria Meijer; Viveca Forsman; Milen Menghisteab; [2006]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Revision är en i efterhand utförd granskning som görs både för företagen, allmänheten och övriga intressenter. Skillnader i förväntningar hos dessa rörande revisionen kan leda till ett förväntningsgap. Avsikten med uppsatsen är att skapa förståelse för ett förväntningsgap samt se i vilken utsträckning det existerar i medelstora företag. Vi vill även komma till insikt om vad uppdragsbrevet har för funktion i revisionsprocessen samt dess effekt på det eventuella förväntningsgapet. Detta gav oss följande frågeställning: I vilken omfattning existerar ett förväntningsgap i medelstora företag? – Hur ser det eventuella förväntningsgapet ut? – Vilken effekt har uppdragsbrevet på revisionen i stort samt på förväntningsgapet? Vi har använt oss av en deduktiv ansats och intervjuerna vi utfört är av kvalitativ typ. Undersökningspersonerna består av tre ekonomichefer samt tre revisorer. Uppsatsens referensram är uppdelad i sju olika delar vilka är följande: förväntningsgapet, förväntningar, revisionsprocessen, allmänt om revision, god revisorssed, god revisionssed samt uppdragsbrevet. Efter denna struktur är hela uppsatsen uppbyggd. Efter att vi analyserat vår empiri och sammanvävt den med referensramen för vi en diskussion som leder oss fram till våra slutsatser. Vår övergripande slutsats är att det inte existerar ett förväntningsgap mellan det medelstora företaget och revisorerna. Vi tror dock att någon form av gap existerar när det kommer till vad en revisor får utföra, det vill säga om denne får granska och agera som rådgivare i samma bolag. Sist tar vi upp påverkan av uppdragsbrevet där vi kom fram till att det inte har några specifika effekter på vare sig revisionsprocessen eller förväntningsgapet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)