Det viktiga i ett arbete med ungdomar – upplevelser från fritidsledare

Detta är en Kandidat-uppsats från Avdelningen för kultur-, religions- och utbildningsvetenskap

Författare: Ida Svenson; [2013]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Många ungdomar besöker idag en fritidsgård och där de kan finna en vuxen utanför familjen, en fritidsledare, att knyta an till. Syftet med denna studie var att beskriva vad fritidsledare upplever som viktigt i sitt arbete med ungdomar. Metoden som användes var en kvalitativ metod som baserades på intervjuer med fritidsledarna. I resultatet framgick det att det som upplevdes som viktigt i arbetet med ungdomar är att möta och bekräfta dem i deras vardag. Det fanns också upplevelser om att fritidsgården har ett friare klimat än skolorna och att det inte fanns något hotande betygssystem på fritidsgården, vilket upplevdes som en viktig del i arbetet. Det gick även att finna att fritidsledarna upplever att det finns en känsla av otillräcklighet i arbetet och att det är en viktig aspekt att ta upp. Resultatet visar också att fritidsledarna upplever att de kan påverka ungdomarna på många olika sätt, och en viktig del är att finnas där som vuxen och skapa förutsättningar och vara en sund förebild för ungdomarna. Fritidsledarna har även upplevelser om vad som påverkar deras arbete som fritidsledare, detta kan vara att trivas tillsammans med kollegor samt att yrket upplevs ha låg status. Slutsatsen av det hela visar att fritidsledarna upplever att det är viktigt att finnas som vuxen i ungdomarnas vardag och försöka påverka de i den riktning som går.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)