En studie om förskollärares och grundskollärares upplevelser
av samverkan för att främja elevers lärande

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Luleå/Pedagogik och lärande

Sammanfattning: I vår kommande lärarprofession kommer vi att samverka med andra lärare och
därför tycker vi att det är viktigt att få en djupare förståelse av
samverkan och hur det främjar elevens lärande. Syftet med vår studie är att
beskriva och analysera hur förskollärare och grundskollärare upplever
samverkan mellan varandra så att elevernas lärande främjas.
Vårt arbete utgår från frågeställningarna: varför samverkar lärarna med
varandra och vad är det i deras samverkan som gör att elevers lärande
främjas?
Vi har valt att göra en kvalitativ studie genom att intervjua lärare, för
att få fram deras upplevelse kring detta begrepp. I Läroplanen för det
obligatoriska skolväsendet för förskoleklassen och fritidshemmet, ingår
begreppen samarbete och samverkan för att främja elevers lärande.
Resultatet av vår studie visar på viktiga faktorer som påverkar
samverkan så som, samarbete, övergångar, samspel, samsyn, gemensam
planering och reflektion som är en viktig del för att främja elevens
lärande.
Efter att ha ställt litteraturen i relation till lärares tolkning och
resonemang, kan vi se att det finns olika tolkningar av hur deras
upplevelse av samverkan främjar elevens lärande.

  KLICKA HÄR FÖR ATT SE UPPSATSEN I FULLTEXT. (PDF-format)