Strategisk utveckling genom e-handel – en studie av ett traditionellt tillverkningsföretag

Detta är en Magister-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Vårt huvudsyfte med denna uppsats är att införskaffa oss kunskap och till följd identifiera vilka värdeskapande processer som skall utvecklas för att en e-handels lösning ska kunna attrahera konsumenter, samt skapa mervärde för vårt fallföretag. Vi vill med uppsatsen assistera fallföretaget med ett beslutsunderlag för både möjligheter och dilemman inom e-handel och ge alternativa lösningar på dessa. En kvalitativ studie har genomförts med en rad intervjuer av personer på en ledande befattning inom vårt tillverkningsföretag. Vi har även använt oss av en e-handelsrapport, Postens distanshandels rapport, konkurrerande lösningar samt material tillhandahållet av vårt fallföretag. Vi har i vår uppsats använt oss av teorier inom branschteori, Porters värdekedja, samt teorier för disintermediation, kanalkonflikter och change management teori. Vårt empiriska material består av djupgående intervjuer med anställda inom Alfa Group samt e-handelrapporter och övrigt material tillhandahållet av Alfa Group. Vi har i vår slutsats kommit fram till hur en traditionell tillverkare av sällanköpsvaror i detta fall Alfa Group, kan utveckla en lyckad e-handel. Slutsatsen består av rekommendationer till Alfa Group men även liknande företag i samma situation kan använda vår uppsats för att förstå hur de ska förhålla sig till de strategiska utmaningar som en e-handel innebär. I slutsatsen ger vi även förslag på hur kanalkonflikter och change management som uppstår vid en e-handelslansering kan hanteras och i samband med detta bygga värde.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)