Påverkan av förhållningssätt till medarbetarsamtal : en empirisk studie vid Lunds Universitetssjukhus

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Pedagogik

Sammanfattning: Bakgrund: Medarbetarsamtal är ett fenomen vars betydelse inses av allt fler. Trots detta är många skeptiska till de medarbetarsamtal de tar del av och utnyttjar ej dessa fullt ut. Vad som får medarbetarna att se positivt respektive negativt på medarbetarsamtalet, är intressant att studera både ur ett pedagogiskt perspektiv samt för vårt framtida yrke som personalvetare. Studien har utförts på en avdelning vid Lunds Universitetssjukhus. Syfte: 1) ge en teoretisk bakgrund och förståelse för betydelsen samt innebörden av medarbetarsamtal och 2) analysera vad som påverkar medarbetarnas på avdelning X förhållningssätt till medarbetarsamtal. Metod: Kvalitativ studie med öppna intervjuer och abduktiv ansats där empirin analyseras med hjälp av den teoretiska bakgrunden om medarbetarsamtal och kompetensutveckling. Resultat: Det går ej att isolera en enskild faktor som ensam påverkar medarbetarnas förhållningssätt till medarbetarsamtal, då detta sker genom en kombination av ett flertal faktorer. Dock anser vi att erhållen kompetensutveckling som följd av ett medarbetarsamtal, är det som huvudsakligen påverkar medarbetarnas på avdelning X förhållningssätt. Nyckelord: Medarbetarsamtal, utvecklingssamtal, planeringssamtal, medarbetare, kompetens, kompetensutveckling, påverkan, utveckling, förändring.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)