Självtillit, mål och framgångsförväntningar : En studie i hur motivationshöjande arbete har bidragit till Artediskolans utveckling

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Författare: Linda Bengter; [2016]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Sveriges skolor och landsting (SKL) gör varje år en undersökning om hur skolors kvalitet förhåller sig till andra skolor i Sverige. Det som undersöks är bland annat studieresultat, lärartäthet och elevernas trivsel på skolorna. Resultaten från samtliga faktorer sammanställs till ett sammanvägt resultat. Artediskolan har tidigare haft låga värden i det sammanställda resultatet men har successivt ökat sedan 2010. I den senaste undersökningen från 2014/2015 gjorde skolan en rekordklättring. Den här studien har syftat till att undersöka hur skolan har arbetat och vilka metoder som skolan har använt i samband med rekordklättringen för att ta reda på hur studiemotivation har påverkat det sammanvägda resultatet. Skolans arbete och metoder har analyserats med hjälp av teorier om motivation och motivationshöjande metoder. Detta för att skapa en förståelse om hur studiemotivation kan användas i en skolas utvecklingsarbete. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)