Företags hållbarhetsarbete – från plan till process : En kvalitativ studie om företagens ansvarstagande och hållbarhetsredovisningens roll

Detta är en Kandidat-uppsats från Umeå universitet/Företagsekonomi

Författare: Linda Nilsson; Sandra Pettersson; [2016]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Det diskuteras allt mer kring företags ansvar, Corporate Social Responsibility, hur deras verksamhet påverkar miljön och samhället runt omkring dem. Hållbarhetsredovisning har slagit igenom på den svenska marknaden och syftar till att skapa en transparens, genom att företag redovisar hur de påverkar den hållbara utvecklingen. Global Reporting Initiative, har tagit fram ett globalt ramverk som förser organisationer med riktlinjer för hållbarhetsredovisningens innehåll. Det finns idag inga tydliga riktlinjer eller gränser vad gäller hållbarhetsfrågor, det är ett komplext område som innebär en stor utmaning för beslutsfattandet i verksamhetsprocesserna. Genom nya EU-direktiv har ett lagförslag om hållbarhetsredovisning lagts fram som eventuellt kommer att träda i kraft från och med 1 juli 2016. Syftet med denna studie är att beskriva och få en ökad förståelse för hur företag inom livsmedels- och fastighetsbranschen som upprättar hållbarhetsredovisning, arbetar med hållbarhetsfrågor i sin dagliga verksamhet och hur dessa processer ser ut. Vidare ämnar studien att diskutera vilken betydelse hållbarhetsfrågan har för verksamheterna. Den ontologiska utgångspunkten för studien är konstruktionism, den kunskapssyn som har valts i denna studie är hermeneutik och forskningsansatsen är abduktiv metod. Studien utgår från ett företagsperspektiv inom livsmedels- och fastighetsbranschen, studien har avgränsats till företag som har ett omsättningstak på 3 miljarder och maximalt 900 anställda. En kvalitativ studie har genomförts genom semistrukturerade intervjuer med personer vid sex olika företag, där företagen i studien har valts ut genom ett målinriktat urval för att säkerhetsställa att deltagarna varit relevanta för studiens syfte. De teorier som varit utgångspunkt för studien är intressentoch legitimitetsteorin, institutionell teori samt teorier om strategi och beslutsfattande. Studiens resultat visar att hållbarhetsfrågorna har fått allt större plats i samhället, och att företag ser hållbarhetsredovisning som något positivt som hjälper företag att presentera sina insatser såväl som att öka medvetenheten kring hållbarhet inom företaget. Det som dock framkom i studien är att det finns brister i den interna kommunikationen av hållbarhetsfrågorna. Det nya lagförslaget ansåg företagen vara mestadels positivt, men det kan leda till en tvingande papperseffekt som inte ger de effekter som önskas. Det vi kan konstatera är att hållbarhetsarbetet inte utgör en fristående del, det är inte enbart en enhet som berörs eller något som enbart ska finnas med i företaget ur en marknadsföringsaspekt. Vad som har framgått av studien är att hållbarhetsarbetet som process genomsyrar hela verksamheten. Det har även framgått av studien att genom att implementera hållbarhetsfrågorna i företagsmålen är en strategi för riskminimering och effektivisering av organisationerna. Hela organisationen bidrar till hållbarhetsinsatserna genom att hållbarhet är något som integreras med de dagliga arbetsrutinerna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)