Ljud/Produktionsteknik inom Lokal Radio 2016

Detta är en Kandidat-uppsats från Umeå universitet/Institutionen för tillämpad fysik och elektronik

Författare: Andreas Trella; [2016]

Nyckelord: Radio Ljud Produktion Sveriges Radio;

Sammanfattning: Denna avhandling ger en bättre insyn i hur en ljud/produktionstekniker arbetar, med fokus kring hur modernisering och digitalisering inom mediet har påverkat arbetsrollen och ser ut idag. Examensarbetet har främst utförts utifrån Sveriges Radio Västmanlands kontor i Västerås. Uppsatsens teoretiska del går i detalj in på vilken teknologisk utrustning som idag används för att sända och producera lokalradio via Sveriges Radio, och på så vis även vilken teknik som Sveriges Radios ljud/produktionstekniker arbetar med idag på en lokal radiostation i Sverige. Resultatdelen samt slutsatsen besvarar och reflekterar sedan kring hur ljud/produktionsteknikers arbetsuppgifter ändrats sedan digitaliseringen utav tekniken och hur framtiden ser ut för denna arbetsroll.   För att ta fram dessa fakta har avhandlingens nyttjade metodologi utformats efter en kvalitativ fallstudie, för att att ge djupgående kunskaper inom ämnesområdet. Denna metodik har implementerats till detta arbete då denna studie fokuserar på ett enda specifikt fall, närmare bestämt Sveriges Radio Västmanland. I denna fallstudie har kombinationer av flera olika datainsamlingsmetoder och datatyper användas(källor från nätet, litteratur samt intervjuer), för att gynna fallstudien och analysen. Fallstudien har bedrivs empiriskt ute i verkligheten. I avhandlingens resultat beskrivs ljud/produktionsteknikerns främsta uppgift, att finnas till som handledare och stöd om något i sändningen skulle problematiseras. Eftersom programledare och journalister som sänder och talar i radio sköter själva utsändningen på egen hand, så behöver inte ljud/produktionsteknikerna längre mixa ut sändningarna från mixerbord. Ljud/produktionsteknikerna har därför ett stort ansvar gällande att samtliga som ska prata i radio eller sända ut förstår de väsentliga grunderna för hur tekniken fungerar, så att samtliga som behöver klarar av att sända radio utan aktiv assistans av en tekniker. Det är även teknikernas ansvar att tekniken är uppdaterad och fungerar felfritt. Samtliga grenar inom mediabranschen förändras med tiden då tekniken blir allt mer avancerad. Detta gäller givetvis även radiomediet. Ljud/produktionsteknikernas arbetsuppgifter har förändrats, vilket beror mycket på digitaliseringen av tekniken, vilket har bidragit till en underlättat användarvänligheten för användaren. Detta har bidragit till att reportrar och programledare idag sköter den absolut största delen av själva sändningstekniken idag, då de inte längre behöver en utbildad ljudtekniker för att kunna sända radio. Detta har i sin tur bidragit till att en del arbetsuppgifter för ljud/produktionsteknikerna idag inte är särskilt kopplade till ljud eller produktionsteknik. Denna uppsats kan vara nyttjbar för personer som är intresserade utav hur radiomediet produceras utifrån en teknisk synvinkel, samt hur ljud/produktionsteknikerns arbetsroll nyttjas inom lokalradio för Sveriges Radio. Avhandlingen kan även vara gynnsam för personer som har insikt inom ljudproduktion inom andra medier och har för avsikt att få en insyn hur ljudteknik implementeras inom radiomediet. För dig som har avsikten att göra en liknande studie eller ambitionen att vidarebygga denna kan denna avhandling fungera som en grund i de fortsatte studierna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)