OKEJ MED GAY : En studie om motiven till företagens riktade marknadsföring mot homosexuella

Detta är en Kandidat-uppsats från Sektionen för hälsa och samhälle (HOS)

Författare: Mikaela Lundh; Sara Jäderklint; [2012]

Nyckelord: Homosexualitet; företag; reklam;

Sammanfattning: Syftet med vår studie var att belysa det faktum att homosexuella är en utsatt grupp som diskrimineras och om denna problematik möjligen kan förändras med hjälp av företags öppenhet. Vi har i vårt arbete både vänt oss till stora och minde företag för att få deras tankar kring hur problemet ser ut och se om företagen anser att de genom sitt sociala inflytande påverka andra genom den position de tagit på marknaden. Vi har tittat på hur de olika företagen ser på reklam och hur det kommer sig att de valt att uppvisa sig på det sätt de gjort. Genomförandet av studien har skett genom intervjuer med olika företag där företagens tankar och attityder står i fokus. Resultatet visade tydligt att alla företag känner att det är viktigt med fler företag som visar sig gay-vänligt och att deras ställningstagande kan bidra till ökad tolerans. Med hjälp av teorier och begrepp som, intrycksstyrning, rollteori, hyperrealitet, konsumtionsliv och queerteori, kommer vårt analysarbete fram till att med fler företag som väljer att exponera homosexualitet i media så kan toleransen faktiskt öka, företagen kan med hjälp av sin status och position bidra till att individers intryck ändras och får en mer gay-vänlig attityd.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)