Talent Management-strategins innebörd och utmaningar : En jämförelse mellan två heterogena företag

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: De senaste årtionden har medfört en förändring på arbetsmarknaden som har bidragit till att det krävs en ökad förståelse för vilken betydelse medarbetarna i ett företag har för att öka sin konkurrenskraft och framgång. Denna insikt har skapat ett behov av ett arbete med HRM (Human Resource Management) som kan attrahera, utveckla och behålla rätt medarbetare för att öka sina konkurrensfördelar. Det handlar om att identifiera och ta vara på talanger i verksamheten samt lyckas finna nya potentiella medarbetare. Denna strategi heter Talent Management (TM) och växte fram under 1990-talet, men har inte någon tydlig definition.   Det innebär att företag utformar och anpassar sitt TM utifrån sin egen verksamhets förutsättningar. Det finns många faktorer som påverkar hur denna strategi och dess aktiviteter tillämpas. Framför allt handlar det om verksamhetens storlek och typ, geografiskt läge samt vilken bransch verksamheten tillhör. Därutöver spelar ledningens förståelse för hur värdefulla medarbetarna är för verksamheten en viktig roll. Det är följaktligen ledningens integration som utgör grunden måste skapas för ett gemensamt arbete mellan HR-avdelning, TM-strategin och samtliga individer på alla nivåer.   Studien visar att TM framstår som en utmaning i sig men innebär även många utmaningar inom arbetet och dess aktiviteter. Vilka dessa är och varför de uppstår är kopplat till de ovan nämnda påverkningsfaktorerna. Därmed var studiens syfte att få förståelse för hur TM används i två helt olika företag samt vilka utmaningar dessa står inför för att utveckla ett så framgångsrikt TM-arbete som möjligt. För att undersöka detta valdes en kvalitativ ansats och semi-strukturerade intervjuer som metod, där två HR-specialister på två olikartade företag etablerade i Sverige intervjuades. Därigenom kunde detaljerad information om verksamheternas användning, synsätt, och utmaningar inom TM samlas in, som sedan analyserats tillsammans med studiens teoretiska grund.   Utöver utmaningen att få ledningen involverad, har studiens underlag visat aktiviteter och utmaningar som behövs för en stark TM-strategi. Dessa är: moget ledarskap, performance management, employer branding och kompetensutveckling och kan skapa drivkraft och engagemang – något som går hand i hand med samtliga aktiviteter igenom hela strategin. Processens alla delar har visats ha stor inverkan på varandra och bör således kombineras och hanteras på bästa sätt utifrån varje organisations komplexitet. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)