Barns kommunikation, rörelse och agerande i ateljén på en förskola i södra Sverige : -Två observationsstudier

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

Sammanfattning: Syftet med studien var att bidra med kunskap om hur den möblerade miljön i ateljén i en förskola kan inverka på barns kommunikation, rörelse och agerande. Studiens frågeställningar fokuserade på hur barnen kommunicerar i ateljémiljön, hur barnen rör sig i ateljémiljön och hur barnen kommunicerar i relation till hur de rör sig eller beter sig och ateljémiljöns inverkan på barns agerande. För att få svar på dessa frågor har kvalitativa observationsstudier på två barn i åldern 2-4 år genomförts i ateljén på en kommunal förskola i södra Sverige. Studiens resultat visar att ateljémiljön bidrog till barnens kreativitet då det ursprungliga arbetet med collage övergick till fri lek i rummet. En annan aspekt som iakktogs i studien var att miljön var anpassad efter barnens längd, vilket gjorde att miljön inverkade positivt på barnens kommunikation, rörelse och agerande då barnen nådde materialet på hyllorna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)