Att implementera teori i praktik

Detta är en C-uppsats från

Författare: Tina Ryberg; Maria Serkitjis; [2010]

Nyckelord: Särskola; demokrati; elevinflytande;

Sammanfattning: SyfteStudiens syfte är att ta reda på samt belysa 17 lärares arbete med elevinflytande i särskolan. Vi ämnar ävenbehandla den problematik som lärare har att ta hänsyn till samt de förutsättningar som krävs för att ettelevinflytande i särskolan ska komma till stånd med hänsyn till gällande styrdokument. Det finns fleraanledningar till varför vi valt att undersöka detta i vår studie. En av dessa anledningar är att det finns ytterst liteforskning inom området vilket vi vill bidra med då vi anser att elevinflytande är något som måste prioriteras isärskolan.M etodInledningsvis har vi förkovrat oss i tidigare forskning i synnerhet gällande elevinflytande för att skaffa underlagtill att utföra egna undersökningar. Vi har genom en enkätundersökning och ett fokusgruppsamtal vänt oss tilllärare i särskolor i Göteborgs- och Mölndals kommun för att ta del av deras syn på elevinflytande samt hur deanser att de arbetar med detta. I undersökningen har vi inte lagt någon vikt varken vid socioekonomiskt områdeeller angående deltagarnas kön eller ålder.ResultatGenom tidigare studier samt vår enkätundersökning och vårt fokusgruppsamtal framgår att det finns olika formerav elevinflytande såsom att utforma klassråd eller elevråd, att som lärare föra en dialog med eleverna angåendedemokrati och att vara lyhörd inför och ta tillvara på elevernas intressen och önskemål. Andra former avelevinflytande är att eleverna får välja om de vill arbeta enskilt eller i grupp, vad de ska få i hemläxa samt vad devill fördjupa sig igenom forskning. När det gäller elevinflytande är fokusgruppens utsago angående derasvardagliga arbete inte helt överensstämmande med läroplanens mål och riktlinjer vilket är något som äventidigare forskningsstudier framhåller.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)