Kommunikation mellan enheter i multinationella organisationer - En studie om hur kommunikationen mellan en kinesisk och en svensk enhet kan optimeras

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap

Sammanfattning: Studien syftar till att undersöka hur en optimal kommunikation mellan enheter i multinationella organisationer kan etableras, samt vilka möjligheter och barriärer sådana organisationer står inför gällande kommunikation. Den teoretiska referensramen består av olika delar som samtliga behandlar ämnet kommunikation. Tidigare forskning om interkulturell kommunikation blandas med studier om hur tekniska kommunikationsmedel påverkar kommunikationen. Även studier om språklig mångfald, samt en modell som beskriver kommunikationens komplexitet har använts. Studien är genomförd på en kinesisk enhet i en multinationell organisation, enheten har dagligen kontakt med en annan enhet i Sverige. Intervjuerna har genomförts på plats i Kina med sex medarbetare med kinesisk bakgrund och tre medarbetare med svensk bakgrund. Studiens resultat tyder på att multinationella organisationer står inför svårigheter med kommunikationen mellan olika enheter, bland annat på grund av att båda parter ofta kommunicerar på sitt andraspråk. Kulturella skillnader kan också vara en barriär om det får till följd att de olika enheterna har olika sätt att kommunicera, men studien understryker att organisationer inte bör fokusera på olika nationskulturer när de ska förklara och hantera kommunikativa svårigheter. Avsaknaden av direktkommunikation ansikte mot ansikte är också något som försvårar, eftersom det leder till att organisationerna måste använda sig av mer datorbaserad kommunikation. Användningen av den typen av kommunikation tar bort många av de mekanismer som finns vid kommunikation ansikte mot ansikte och gör därför kommunikationen mindre effektiv. Det krävs därför att organisationens medlemmar kan använda ett flertal olika kommunikationsmedel, samt är medvetna om i vilken situation ett visst kommunikationsmedel bör användas. En möjlighet som identifierats är att organisationerna mer medvetet kan utnyttja företagsgemensamma, i detta fall tekniska, termer som individerna delar samma tolkningar av, för att underlätta för individer på de olika enheterna att förstå varandra. En god relation förenklar kommunikationen och multinationella företag bör därför säkerställa att medarbetarna på de olika enheterna besöker varandra, och på så sätt förbättrar relationer. Besöken måste vara välplanerade och uppfylla sitt syfte och därför bör även besöken, precis som de företagsgemensamma termerna, användas mer medvetet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)