Hur mycket Sverigedemokrati tål skolan? - En enkätundersökning om Sverigedemokraternas plats i samhällskunskapsundervisning

Detta är en Kandidat-uppsats från

Författare: [2014]

Nyckelord: 0;

Sammanfattning: Bakgrund: Europa är i förändring, intolerans och främlingsfientlighetfår allt starkare fäste. I Sverige finns ett främlingsfientligt partirepresenterat i riksdagen, Sverigedemokraterna (SD). Samtidigt skasvensk skola enligt värdegrunden motverka främlingsfientlighet ochintolerans. I ämnet samhällskunskap ska elever utveckla kunskaper omdemokratiska system och därigenom politiska partier så som SD. Syftetmed studien var att undersöka om lärare i samhällskunskap upplever SDsom problematiskt att undervisa om med hänsyn till mål om bl.a.saklighet och allsidighet, uppmuntrande av personligaställningstaganden, bemötande av främlingsfientlighet och intoleranssamt främjande av kulturell mångfald.Metod: För att undersöka om / hur problematisk lärare ansågundervisningen om SD vara i relation till värdegrunden genomfördes enenkätundersökning, som skickades till alla verksamma gymnasielärare ien stor stad i södra Sverige. Totalurvalet utgjordes av 61 personer,varav 19 besvarade enkäten och 26 öppnade den. Enkäten utformades med10 citat ur skolans värdegrund och respondenterna fick uppskattaproblematiken från ”inte alls” till ”mycket”, med ett ”varken eller”svar i mitten. I enkäten användes samma frågor även om Vänsterpartietför att möjliggöra en jämförelse. Bakomliggande variabler hosdeltagarna som kontrollerades för var: kön, ålder,arbetslivserfarenhet, lärarlegitimation, program, uppdrag, ämne,trivsel med yrkesval och arbetsplats, samt ideologisk sympati ochövertygelse. Materialet analyserades med korrelationer.Resultat: Majoriteten av lärarna i studien upplevde inte SD somproblematiskt att undervisa om i relation till valda citat ur skolansvärdegrund. De som upplevde SD som problematiska att undervisa omskilde sig från övriga respondenter genom att 1) de ansåg SD tillhöranågon/ flera av ideologierna rasism, fascism eller nazism, 2) de ansågatt fostransuppdraget var lika viktigt som eller oskiljbart frånkunskapsuppdraget 3) de ansåg det vara oförenligt att vara lärare ochaktiv medlem i SD.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)