Kvalitetsbristkostnader i tjänsteföretg

Detta är en Kandidat-uppsats från Ekonomihögskolan, EHV

Författare: Mariann Aracsi; Emma Brentel; Åse Ottey; [2006]

Nyckelord: kvalitetsbristkostnader;

Sammanfattning: Kandidatuppsats i företagsekonomi, Ekonomihögskolan vid Växjö universitet Ekonomistyrning EKC 362, VT 2006 Författare: Mariann Aracsi, Emma Brentel, Åse Ottey Handledare: Erik Rosell Titel: Kvalitetsbristkostnader i tjänsteföretag Bakgrund: De förluster som uppstår på grund av att ett företags produkter och processer inte är fullkomliga kallas för kvalitetsbristkostnader. Teorin behandlar kvalitetsbristkostnader främst ur ett tillverkande företags perspektiv och menar på att ytterst få kvalitetsbristkostnader är kända i tjänsteföretag då de flesta av dessa är dolda. Syfte: Syftet med studien är att beskriva arbetet med kvalitetsbristkostnader i tjänsteföretag samt att undersöka skillnader mellan praktik och teori gällande problem med kvalitetsbristkostnader i tjänsteföretag. Avgränsningar: Vi har avgränsat oss till transportbranschen. Metod: Uppsatsen är en kvalitativ studie som gjorts med hjälp av två fallföretag. Det empiriska materialet har samlats in främst genom samtalsintervjuer. Materialet har sedan utifrån en djupare teoretisk förståelse analyserats. Slutsatser: Det är fullt möjligt för tjänsteföretag att särskilja många av sina kvalitetsbrister och därmed är inte tjänsteföretagens kvalitetsbrister dolda i lika stor utsträckning som teorin hävdar. Att hindret med identifiering och mätning har överkommits gör att det fortsatta kvalitetsbristarbetet kan fortlöpa i enlighet med teorin. Vi har funnit att tjänsteföretag däremot inte arbetar med begreppet kvalitetsbristkostnader och inte heller översätter bristerna till monetära termer då det viktiga är att se kvalitet och dess brister ur kundens perspektiv. Förslag till fortsatt forskning: Gå in på djupet i ett tjänsteföretag/transportföretag och kartlägga dess processer och utifrån det hitta dolda kvalitetsbristkostnader. Det vore också intressant att genomföra samma undersökning som vi gjort fast i en annan bransch.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)