Från nyfödda till globala : En flerfallsstudie om hur Born Global-företag använder nätverk i sin internationaliseringsprocess

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Följande flerfallsstudie syftar till att empiriskt undersöka hur entreprenörer i Born Globals, det vill säga företag med en global vision och närvaro från grundandet, använder sina nätverk för att bli internationella. Tre fallstudier görs på olika Born Global-företag där entreprenörernas användning av nätverk i internationaliseringsprocessen undersöks genom semistrukturerade intervjuer. Fallstudierna analyseras först individuellt med hjälp av Johanson och Vahlnes internationaliseringsprocessmodell (2009) och sedan tillsammans i en jämförande analys för att dra fallgemensamma slutsatser. Resultatet visar att entreprenörerna använder sina existerande nätverk som ett verktyg för att genomföra en snabb internationaliseringsstrategi, genom att dra nytta av de kunskaper och resurser som finns inom nätverken. Nätverk fungerar både som en länk till indirekta relationer och som ett hjälpmedel för att minska det psykiska avståndet till internationella marknader. Således utnyttjas företagets nätverksposition för att identifiera affärsmöjligheter och för att lära sig, vilket möjliggör en verksamhetsförändring som driver internationaliseringen framåt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)