Att leda med gott exempel : Faktorer som påverkar sjuksköterskans ledningsfunktion

Detta är en Kandidat-uppsats från Sektionen för hälsa och samhälle (HOS)

Sammanfattning: Ett av sjuksköterskans kompetensområden är ledarskap. Han/hon ska strukturera omvårdnadsarbetet så att det ges en så god omvårdnad som möjligt till patienten. Ledningsfunktionen påverkas av olika faktorer som kan ge inverkan på omvårdnaden. Syftet med litteraturstudien var att belysa faktorer som påverkar sjuksköterskans ledningsfunktion. Studien utfördes som en litteraturstudie. Resultatet visade att sjuksköterskans ledningsfunktion ofta inte synliggörs i organisationen och bland vårdpersonal och att det finns en brist på förståelse för hans/hennes uppgift som ledare. Det var även svårt för sjuksköterskan att förstå sin egen funktion som ledare då han/hon hade svårt att koppla den till sin kompetens. Utbildning inom ledarskap sågs som en brist men utbildning var en viktig faktor för att utveckla kompetensen som ledare. För att kunna utföra och utveckla sin roll som ledare behöver den närmsta chefen ge sjuksköterskan autonomi och feedback för hans/hennes prestation. Sammanfattningsvis bör mer utbildning om ledarskap införas för sjuksköterskan och det bör även utforskas mer om ämnet. Bristen på feedback är synlig på arbetsplatsen och bör därför införas i praktiskt vårdverksamhet till exempel att det varje dag är obligatoriskt att gruppen diskuterar dagen som har gått. Detta för att öka kunskaperna om ledarskap vilket i sin tur leder till att sjuksköterskans roll som ledare blir mer synlig.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)