Inte bara ett jobb : En kvalitativ studie om yrkesidentitet kan bidra till en känsla av yrkesstolthet

Detta är en Kandidat-uppsats från Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

Författare: Maria Hardselius; [2017]

Nyckelord: Yrke; yrkesidentitet; stolthet; yrkesstolthet;

Sammanfattning: Studiens syfte är att undersöka om anställda inom detaljhandeln känner en identifiering med sitt yrke och om den bidrar till en känsla av yrkesstolthet. Jag har använt mig av relevant teori tillhörande yrkesidentitet, som ger en ökad förståelse kring forskningsområdet. Jag försöker förstå och förklara hur yrkesidentitet kan leda till en känsla av stolthet. Tidigare forskning kring hur identitet formas till en yrkesstolthet presenteras och ger ett stöd och komplement till forskningsområde som kommer att undersökas. För att lättare kunna undersöka om yrkesidentitet kan bidra till yrkesstolthet för anställda inom detaljhandeln, delades teorin in i tre teman efter Marita Flisbäcks (2010) resonemang och slutsatser om strategier som kan användas. Dessa teman är identifiera, särskilja och lokalisera. För att studera de anställda inom detaljhandelns upplevelser och förhållningssätt på bästa sätt har en kvalitativ ansats använts för att få fram det empiriska materialet. Metoden som använts är en semi-strukturerad intervju med åtta anställda inom detaljhandeln. Intervjuerna har transkriberats i sin helhet och jämförts med varandra. För att plocka ut det material som ansågs var relevant delades analysen in i samma teman som teorin. Resultatet visade att de intervjupersoner som identifierade sig med sitt yrke, även kände en yrkesstolthet. Detta visade sig i att de bland annat kände en trivsel på arbetsplatsen, kände en tillhörighet med kollegorna och fick feedback på det arbete de utförde. De kände även att deras uppgifter och arbete var meningsfullt. Resultatet visade även att informanterna visste om att de representerade organisationen de arbetade för även på deras fritid och accepterade det. Resultatet visade att de informanter som svarade att de kände en identifiering med sitt yrke, svarade att de kunde även känna ett behov av att särskilja sig från det. Detta yttrade sig främst genom att de inte berättade om sitt yrke till personer de inte kände så väl. Det kunde också vara så att de inte var så sociala när de kom hem. Det kan finnas olika förklaringar till varför människor vill distansera sig från sitt yrke. En anledning kan vara att de vill skapa distans till yrkets medföljande stereotyper. En annan kan vara deras behov för återhämtning. En del av de intervjuade kände stolthet när de blev förknippade med den organisation de arbetade för. Detta visade framför allt en respondent som med glädje och stolthet berättade att i privata sammanhang hälsade kunder på hen med ”Hej XX!” (organisationens namn), där respondentens yrkesidentitet grundade sig på organisationens goda namn och rykte. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)