Framnäs förskola

Detta är en Kandidat-uppsats från KTH/Arkitektur

Sammanfattning: Det hela började med en väldigt grundläggande tanke om en säker förskola. Trappor är farliga och bör undvikas. För många våningar blir lätt problematiskt. Avgörande för projektet blev det att barnen ska kunna spendera hela dagar på ett och samma våningsplan. Därmed är barnens avdelningar helt placerade på sina respektive envåningsplaner. De omsluter gemensamt samlingsrum och gård. På övre plan finns de yngsta barnens avdelning med direkt tillgång till takterrass. Planlösningen följer en upprepande modulenhet, där rummen är glasade mot söder. På så sätt efterliknas den enkelhet som finns i modernistiska paviljonger, samtidigt som en tydlig framsida definieras. En förlängning av rummen bildar en passage som går genom hela byggnaden, både interiört och exteriört och på bågge våningsplan. Detta skapar ett "mellanrum" i ett försök att överbrygga den annars skarpa gränsen mellan inne och ute. Jag tror att denna utformning med upprepande rumsindelning, samt lätthet och horisontalitet i arkitektoniskt uttryck talar ett språk som klargör för hur förskolan ska brukas.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)