En internetstudie om upplevelser och strategier hos personer med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar."> En internetstudie om upplevelser och strategier hos personer med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar uppsatser examensarbeten examensarbete examensjobb uppsats stipendier stipendium uppsatsämne uppsatsämnen">

"Att vara annorlunda är inte att vara sämre, vägen framför sig är bara krokigare och svårare" : En internetstudie om upplevelser och strategier hos personer med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för socialt arbete (SA); Linnéuniversitetet/Institutionen för socialt arbete (SA)

Sammanfattning:

Denna uppsats handlar om personer med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) som det finns en pågående samhällsdebatt kring (Lundälv 2013). Syftet med studien var att förstå hur personer med gruppen hanterar eventuella svårigheter i vardagen. Där ville vi bland annat urskilja om det fanns resultat som tydde på strategier, som personer med gruppen använder sig av för att kunna dölja eller anpassa sina funktionsnedsättningar i samhället och i sådana fall vilka. Som metod använde vi en hermeneutisk utgångspunkt där vi hämtade empiri från bloggar skrivna av personer som finns i målgruppen. Som teori använde vi oss av Lazaruz & Lazarus (2006) copingstrategier. Vi tematiserade vårt resultat och analys utifrån de två olika huvudkategorierna i coping, problemfokuserad och känslofokuserad coping. Under problemfokuserad coping tematiserade vi det utifrån copingstrategierna planering, söka information, söka och finna lösningar, konfrontera, ventilera och prioritera. Under känslofokuserad coping tematiserade vi det utifrån copingstrategierna distansera, förneka, undvika, känna uppgivenhet och ventilera. Vi framställde vårt resultat och analys gemensamt efter vardera copingstrategi. Vi kom fram till att de använder sig av strategier som de i vissa fall kanske inte ens är medvetna om och att det var enkelt att koppla det till copingteorin. I slutdiskussionen kopplade vi ihop vårt resultat med den tidigare forskning där vi jämförde om tidigare forskning styrkte vårt resultat vilket den främst gjorde. Undantaget var främst att Bussing och Mehtas (2013) studie visade på existerande stigmatisering av ungdomar med ADHD vilket vi inte hittade mycket i bloggarna om.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)