Vad motiverar Generation Y? : - en fallstudie av företaget Niscayah AB

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen; Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

Författare: Patrick Svensson; Jonas Fogelberg; [2008]

Nyckelord: Belöningssystem;

Sammanfattning:

Vi har genomfört en studie i syfte att beskriva och analysera vilka faktorer som är motiverande i en arbetssituation för medarbetare som tillhör Generation Y (födda 1978 och senare), samt vilka belöningar som är attraktiva för denna grupp. Vi har valt att genomföra en kvalitativ fallstudie på yngre medarbetare inom affärsområdet Rikskund på Niscayah AB, som är ett av de ledande säkerhetsföretagen på den svenska marknaden. Vi genomförde en intervjuserie där vi talat med tio yngre medarbetare på företaget samt deras affärsområdeschef.

Vi har valt ett holistiskt angreppssätt och ser vad som är motiverande utifrån fyra hörnstenar; omgivningens påverkan, individens behov, individens rättviseperception samt individens förväntningar. Vi kombinerar tidigare teorier från erkända forskare som till exempel Maslows behovspyramid, Herzbergs hygien- och motivationsfaktorer, McClellands behovsteorier och Vrooms processteorier för att ta fram en egen utredningsmodell.

 

Viktiga slutsatser i studien är att yngre medarbetare främst motiveras av utmanande arbetsuppgifter och framgång. Icke-finansiella belöningar som utbildning, feedback och karriärmöjligheter är viktigare än finansiella, men finansiella måste finnas med för att skapa en grundtrygghet. De yngre föredrar teamarbete, men vill hellre belönas individuellt än kollektivt. Även social samhörighet är en viktig motivationsfaktor.

Vi rekommenderar Niscayah att mer aktivt profilera sig som en spännande arbetsgivare mot intressanta yrkesgrupper. De bör använda nya rekryteringskanaler, men också utveckla de befintliga. För att framstå som mer attraktivt kan företaget i sitt rekryteringsarbete skapa högre förväntningar på företaget hos kandidaterna. Niscayah bör även lyfta fram möjligheterna till intern karriär mer, både internt och externt. Förbättrad feedback skulle även öka motivationen hos flera av de yngre anställda.

 

 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)