Rimliga Mål eller bevingade ord? – ett arbete angående uppnåendemålen i musik för grundskolans år 5

Detta är en C-uppsats från

Författare: Emelie Jonazon; Viktor Olofsson; [2009]

Nyckelord: Musik; grundskola; kursplan; uppn;

Sammanfattning: AbstractExamensarbete inom lärarutbildningenTitel: Rimliga Mål eller bevingade ord? – ett arbete angående uppnåendemålen imusik för grundskolans år 5Författare: Emelie Jonazon och Viktor OlofssonTermin och år: VT 2009Kursansvarig institution: Sociologiska institutionenHandledare: Toivo BurlinExaminator: Bengt JacobssonRapportnummer: VT-09-1030-17Nyckelord: Musik, grundskola, kursplan, uppnåendemålSammanfattning:Syftet med detta arbete är att titta på hur lärare upplever uppnåendemålen för åk 5 i kursplanen.Är målen rimliga? Vi har gjort kvalitativa intervjuer med musiklärare som är verksamma igrundskolans tidigare år. Det övergripande resultatet är att lärares syn på uppnåendemålen ärskiftande. Den slutsats man kan dra av deras svar är att lärare som upplever att de har resurser iform av instrument och lokal också i högre utsträckning upplever att målen är rimliga. Lärarnatycker överlag att det inte är så viktigt att eleverna uppnår målen i musik men upplever demsom ett stöd och en hjälp i sitt arbete. I och med frågan om uppnåendemålens rimlighet såväcks också frågor kring musikens existens i grundskolan. Lärarna som vi har intervjuattrycker på att musikämnet är viktigt i grundskolan för att eleverna lär sig att samarbeta, de fårbättre koordination och utvecklar språket mm.
 2


  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)