Jag jobbar som vanligt fast på surfplatta En studie om hur meningsfull den digitala lärresursen På Riktigt är för elevers lärande.

Detta är en Master-uppsats från Institutionen för tillämpad informationsteknologi

Sammanfattning: I denna uppsats undersöks På Riktigt, en digital lärresurser som produceras av Lin Education. Syftet med uppsatsen är att undersöka hur meningsfullt På Riktigt är för mellanstadieelevers lärande. Studien visar hur eleverna arbetar med På Riktigt, hur lärresursen stödjer elevernas lärande samt hur den motiverar dem till lärande. Den teoretiska utgångspunkten är sociokulturell teori, vilken ser lärande som något som sker hela tiden när vi interagerar och använder medierande redskap i olika sociala praktiker. För att genomföra studien används fyra metoder; deltagande observation i mitt eget klassrum, intervjuer, enkätundersökning samt textanalys av elevers skrivna kommentarer i lärresursen. Studien visar att skoldiskursen ”att göra uppgifter” inte bryts av att en digital lärresurs börjar användas i klassrummet. När eleverna arbetar med På Riktigt arbetar de var för sig och är mest inriktade på att snabbt göra färdigt en uppgift och sedan skynda vidare till nästa. Vid arbetet med På Riktigt sker kommunikationen mellan eleverna dels muntligt, synkront i klassrummet och dels skriftligt, asynkront via På Riktigt. När eleverna pratar med varandra i klassrummet handlar det inte om innehållet i uppgifterna utan om att lösa tekniska problem eller om fritiden. De skriftliga kommentarer som eleverna ger varandra i På Riktigt skrivs på samma sätt som de skriver kommentarer under sin fritid. Här har läraren en viktig roll att visa hur kommentarer ska skrivas utifrån skoldiskursen. Att skriva kommentarer till varandra skapar en möjlighet för eleverna att utvidga sin sociala krets och positionera sig i klassrummet. Eleverna upplever detta som motiverande. På vissa sätt är På Riktigt ett stöd för eleverna men det är inte självinstruerande och eleverna har behov av läraren för att komma vidare i arbetet. De elever som behöver mycket stöttning vid traditionell undervisning behöver det även vid arbetet med På Riktigt. Hur meningsfullt På Riktigt är för elevernas lärande beror mycket på hur läraren lägger upp arbetet med lärcirklarna. Lärresursen skapar inte meningsfullhet av sig själv och lärarens pedagogiska medvetenhet och kunskap är central även för arbetet med På Riktigt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)