Internprissättning av koncerninterna tjänster

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Lunds universitet/Juridiska institutionen

Författare: Kajsa Roos; [2007]

Nyckelord: Skatterätt; Law and Political Science;

Sammanfattning: Inom multinationella koncerner sker en mängd gränsöverskridande transaktioner, både från ett koncernföretag till en oberoende part och mellan de olika koncernföretagen. Prissättning av de koncerninterna transaktionerna påverkas av andra faktorer än utbud och efterfrågan. Vid transaktioner mellan två från varandra oberoende parter torde båda önska en prissättning som har en vinstmaximerande följd för det egna företaget. Vid transaktioner mellan två närstående koncernföretag står istället koncernens vinstmaximering i fokus, även om det är till nackdel för det enskilda koncernbolagets resultat. Genom att sätta ett pris som understiger marknadsvärdet kan beskattningsbar inkomst flyttas till koncernföretag med hemvist i lågskatteländer och således minska koncernens totala skattekostnad. Internprissättning kan även syfta till att resultatutjämna inom koncernen då det saknas regler för gränsöverskridande resultatutjämningar. De fiskala myndigheterna i berörda stater vill omöjliggöra oriktig prissättning för att hindra att internprissättning används för att flytta beskattningsbar inkomst ur deras skattejurisdiktion. Internprissättning är ett globalt skatterättsligt problem och rättsregler som berör ämnet finns både i intern lagstiftning och i de flesta dubbelbeskattningsavtal. OECD har dessutom utarbetat riktlinjer på området där såväl skattemyndighet som företag kan finna vägledning i internprissättningsproblematiken. Inom EU pågår arbetet med harmonisering av medlemsstaternas lagstiftning för att främja en väl fungerande marknad inom unionen. Arbetet har bland annat resulterat i en konvention om skiljedom i internprissättningstvister mellan staterna. Prissättning av koncerninternt producerade tjänster förbinds med vissa speciella svårigheter i förhållande till t.ex. varor. För det första är det inte alltid klart huruvida tjänsten överhuvudtaget skall debiteras som en självständig transaktion eller om den skall anses ingå, som ett paketavtal, i ett annat transaktionsslag t.ex. varor som kräver installation. Det kan även vara svårt att visa om en tjänst faktiskt har levererats eller om ''mottagande'' företag debiterats marknadsmässigt pris utan att erhålla någon nytta av köpet. Transaktionsslaget tjänst är således svårbedömt och koncerninterna tjänster inbegriper dessutom åtskilliga andra klassifikationsproblem.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)