Sociala Mediers skeva bild av verkligheten och dess konsekvenser. : En korrelationsstudie mellan gymnasieelevers användande av Sociala Medier, Social jämförelse och Självkänsla
Sammanfattning: Syftet med denna studie var att undersöka sambanden samt eventuella könsskillnader mellan Social Jämförelse, Självkänsla och användande av Sociala Medier hos gymnasieelever . Enkäter delades ut till 127 elever på en skola i södra Sverige. Eleverna ombads besvara frågor om användningen av Sociala Medier samt uppskatta deras Självkänsla som bygger på Rosenberg self-esteem scale och deras upplevda grad av Social Jämförelse som baserades på en förkortad version (Schneider & Schupp, 2013) av the Iowa-Netherlands Comparison Orientation Measure (Buunk & Gibbons, 1999). Resultatet visade signifikanta samband samt könsskillnader mellan användning av Sociala Medier, Social Jämförelse och Självkänsla. Det visade sig att elever som spenderade mer tid på Sociala Medier och hade högre grad av Social Jämförelse tenderade att ha lägre Självkänsla. Kvinnor tenderade även spendera mer tid på Sociala Medier, ha högre grad av Social Jämförelse och lägre grad av Självkänsla än männen. I linje med Findahl och Davidsson (2015) studie fanns det tendenser till att Sociala Medier ökat men att aktiviteten minskar. I vår studie tenderade eleverna att lägga ut uppdateringar när positiva händelser hade skett eller bilder på Selfies och vänner samt bilder som redigerats. Detta skulle kunna bidra till en allvarligt skev bild av verkligheten som kan leda till negativa effekter (som lägre självskänsla). Mot bakgrund av resultaten bör fördjupade undersökningar kring Sociala Mediers och Social Jämförelses inverkan på vårt välmående utredas.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)