Estetiska dimensioner i språkundervisning

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Författare: Marleny Chávez Terrazas; [2012]

Nyckelord: Språk;

Sammanfattning: Mitt examensarbete grundar sig i den erfarenhet som jag har skaffat mig under den verksamhetsförlagda utbildningen (VFU) i spanska och allmänt utbildningsområde som jag har haft de senaste tre åren och även från vikariat som ämneslärare. Erfarenheter om användning av olika metoder som grundar sig i estetiska dimensionen. Metoder som har förvandlat de monotona lektionerna till inlevelse rika och aktiva lektioner. Aktiva lektioner har gjort att eleverna utvecklat det muntliga spanska språket och också väckt upp och ökat elevernas intresse för det spanska språket och ämnet spanska.  De estetiska metoderna har haft en mycket viktig roll under de aktiva lektionerna. Genom dessa har eleverna blivit aktivt medvetna om utvecklingen av sitt muntliga språk och vad det kan innebära att kunna prata ett språk till, som spanskspråket.   Studien omfattar en teoretisk och en empirisk studie. Båda är baserade på mina egna planerade didaktiska lektioner.   För att komma fram till de slutsatser som jag visar i min studie har jag använt mig av observationer gjorda under lektionerna och intervjuer gjorda efter lektionerna och även filminspelning mest för att dokumentera elevernas muntliga utveckling och för att dokumentera den här studien.  Eleverna som har deltagit i studien tillhör åk 7-9. Eleverna tillhör de olika kommunala skolor där jag har gjort min VFU och även den friskola där jag nu arbetar nu som lärare i spanska.   Med mitt arbete vill jag uppmuntra lärare och lärarstuderande att i sitt arbete och framtida lärararbete använda de estetiska dimensions metoderna. Allt för att förvandla monoton undervisningen till en aktiv undervisning och även utveckla elevernas muntliga språk och kommunikation.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)