Hur långt når Norman? - En explorativ studie av designprinciper och designmönster för att skapa konceptuell design för e-tjänster som ska vara tillgängliga för den breda massan

Detta är en Kandidat-uppsats från IT-universitetet i Göteborg/Tillämpad informationsteknologi

Sammanfattning: Idag finns ett stort antal e-tjänster som riktar sig till breda användargrupper. Att designa e-tjänster anpassade för dessa grupper kan vara mycket komplicerat, men det finns metoder för att underlätta detta. Donald Norman beskrev 1983 ett antal principer för design av vardagsföremål. Dessa principer har blivit allmänt vedertagna inom design och används flitigt inom interaktionsdesign. Syftet med uppsatsen är att testa om principerna kan möta de behov en bred grupp av användare kan ha. Vi vill utifrån dessa principer utvärdera en befintlig e-tjänst och utifrån denna utvärdering och analys skapa nya designförslag. För att skapa denna design har även designmönster såsom de beskrivits av Jenifer Tidwell använts. En utvärdering av en existerande tjänst har gjorts med hjälp av observationer och intervjuer med ett antal användare samt vår egen analys, vilket har lett fram till utformningen av två designförslag. Dessa har i sin tur utvärderats av en fokusgrupp bestående av personer med kunskaper inom Human Interaction design. Slutligen lämnas en rekommendation om hur man ska gå tillväga när man ska designa en liknande tjänst och en sammanfattning av den hjälp designprinciper och -mönster kan ge. Slutsatsen är att principer och mönster inte räcker till för att skapa en design, men är väldigt goda verktyg under designprocessen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)