Ingen vill väl dissekera en groda? : Ämnesdidaktik i förskolan.

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

Sammanfattning: I förskolan är naturvetenskap en del av verksamheten och ingår i förskolans uppdrag. Där ska barnet få möjlighet att fortsätta sitt upptäckande och undersökande tillsammans med andra. Naturvetenskap kan beskrivas som allt som finns och händer runt omkring oss. För det lilla barnet står en hel värld av nya upptäckter framför dem och de börjar redan första stunden de möter världen. Därför blir pedagogernas roll i att inspirera, stötta, utveckla och utmana barnen i utforskandet av naturvetenskap viktig och därmed också pedagogernas kunskap om naturvetenskap. Därför har vi valt att göra en undersökning där syftet är att utveckla kunskap om naturvetenskap i förskolan med specifik inriktning på ämnesdidaktik. För att uppnå syftet använder vi oss av tre frågeställningar: Vad har naturvetenskap i förskolan för innebörd för pedagogerna? Vilka attityder kring naturvetenskap finns hos pedagogerna? Hur kan didaktiska val kring naturvetenskap i förskolan se ut i praktiken? Studien är en kvalitativ undersökning där semistrukturerade intervjuer har använts som metod för insamling av data. Den metodansats som tillämpats är grundad teori och teoretisk utgångspunkt har tagits i sociokulturellt samt utvecklingspedagogiskt perspektiv. Vi har utfört sex intervjuer av pedagoger på två olika förskolor. Bearbetning av det insamlade materialet har skett genom transkribering, öppen kodning samt selektiv kodning. Hänsyn till forskningsetiska principer har tagits genom hela studiens process. Resultatet presenteras genom tre kategorier, innebörd - från ämne till arbetssätt, attityd - viktigt, roligt och ambivalent samt arbetssätt - didaktiska val. Resultatet visar att naturvetenskap är en stor del av förskolans verksamhet och innebär både faktakunskaper och undersökande förhållningssätt till dem. Ämnet har förändrats över tid och fått större utrymme i förskolan. Ämnet är viktigt men en osäkerhet kring det finns, därför behöver förmågan att kunna bryta ner ämnet till en enkel nivå finnas hos pedagogerna. De didaktiska val som görs i förskolan är att alltid utgå från barnens intressen, tankar och idéer. De verktyg som tillämpas är främst de som redan finns tillgängligt men framförallt pedagogernas kommunikation. Ur resultatet lyfts begreppet undervisning fram och beskrivs som ett begrepp som kan förstås genom naturvetenskap. Undervisning är ett didaktiskt val i arbetet med naturvetenskap. Utforskandet inom naturvetenskap speglar undervisningens förhållningssätt och undervisningen kan därför relateras till naturvetenskap.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)