Planerad spontanitet - komposition och plankning som metod för att lära ut improvisation till trummisar
Sammanfattning: Den här studien undersöker hur egenskrivna och/eller lånade idéer kan användas som metod för att utveckla improvisationsförmågan hos elever på estetiska programmet med trumset som huvudinstrument. Studiens deltagare har efter givna ramar fått i uppgift att planera och sedan framföra egna trumsolo-sekvenser, i syfte att fylla på den egna musikaliska verktygslådan med solistiska verktyg. Den här studien är baserad på kvalitativa intervjuer och på aktionsforskning genom ett undervisningsprojekt, där forskaren själv varit aktiv i processen och utförandet. Resultatet visar att improvisation är möjligt att konkretisera och går att lära ut på ett strukturerat sätt. Informanternas svar indikerar att improvisation som undervisningsämne behövs och att den här specifika metoden var uppskattad. Resultatdiskussionen väcker frågor om förbättringsområden och nya idéer om hur improvisationsundervisning kan bedrivas i det framtida yrkesutövandet.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)