Gymnasieelevers upplevda stress : och hur den påverkas av relationen till lärarna

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan Väst/Avdelningen for hälsopromotion och vårdvetenskap

Sammanfattning: Syftet med studien var att undersöka gymnasieelevers upplevda stress, och om deras upplevda relationer till lärarna hade någon inverkan. En kvalitativ metod där ansatsen var inspirerad av fenomenologi har valts, och intervjuer med 18 respondenter från olika gymnasieskolor i Västra Götaland utgör grunden för studiens resultat. Resultaten visade att många gymnasieelever är stressade, och symptomen som de uppgav var då till exempel brist på kontroll, oro, uppgivenhet, spänning, sömnsvårigheter, koncentrationssvårigheter och kortsiktigt tänkande. De främsta orsakerna till deras upplevda stress var tidsbrist, mycket eget ansvar, höga krav, dåliga rutiner och dålig planering. Lärarna hade en stor inverkan på gymnasieelevernas upplevda stress, och deras sociala relationer var en viktig påverkansfaktor för elevernas hälsa och lärandeförmåga. Resultaten visade också att gymnasieelever tycker att stressförebyggande insatser behövs på skolorna, för att så många elever är stressade i dagens samhälle.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)