Same same, but different

Detta är en Kandidat-uppsats från Malmö högskola/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

Sammanfattning: Det senaste året har matsvinn som orsakas på grund av att frukter och grönsaker medskönhetsfel slängs uppmärksammats. Uppsatsen undersöker vad man kan tänka på vidframställning av säljbudskap där frukter och grönsaker med abnorma former är i fokus. Hurkan det framgå att det är ett allvarligt budskap och hur får man konsumenter att tilltalas avinnehållet? Vilka teoretiska utgångspunkter finns det för formgivandet av någontingnormavvikande, för att inge förtroende hos de som är möjliga konsumenter?Målet med undersökningen är att, utifrån retoriska och semiotiska teorier och metoder, tareda på om det finns några likheter i utformningen av annonser vars avsikt är att sälja dessaråvaror. För en så rättvis och likgiltig granskning som möjligt av analysmaterialet kommerannonserna från likartade avsändare och medier.Resultatet av undersökning visar att ett antal likheter finns i bildanvändningen, i takt medatt de vill bidra till en positiv attityd gentemot råvarorna i fråga. I förhållande till demresonerar jag kring huruvida mitt designprojekt hade gynnats av att genomgå en liknandeanalys i designprocessens slutskede.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)